-->
"Ezt a múzeumot egyszer minden magyarnak látnia kell!"

Múlt, jelen és jövő egy fedél alatt

Gyerekzsivaj a Trianon Múzeumban

 2016. október 14-én a várpalotai Nepomuki Szent János Római Katolikus Általános Iskola 7. és 8. osztályos tanulói látogattak el a Trianon Múzeumba, hogy az intézmény múzeumpedagógia programjának keretén belül egy rendhagyó történelemórán vegyenek részt.


A rendezvény apropóját az adta, hogy az iskola 140 éves évfordulójának tiszteletére a diákok találkozhattak olyan, mára közismertté vált személyekkel, akik egykor az iskola tanulói voltak. Dr. Szabó Pál Csaba a múzeum igazgatója „sorstársként” üdvözölte a gyerekeket, hisz néhány évtizeddel ezelőtt Ő is ugyanazokat a padokat koptatta, mint a mostani tanulók. Köszöntőjében néhány kedves diákkori emlékkel szórakoztatta a lelkes hallgatóságot, majd kicsit utópisztikusnak tűnő gondolatát is megosztotta velük: egyik legfontosabb feladatának azt érzi, hogy minden magyar diák legalább egyszer életében eljusson ide, a Trianon Múzeumba, hogy így együtt láthassa trianoni országvesztés gazdag és megrázó tárgyi, szellemi hagyatékát.

A megnyitó után a 74 főből álló gyereksereg 5 csapatra oszlott, minden csapat hangzatos nevet választott magának és kezdetét vette az 5 állomásból álló vetélkedő. Az első állomáson Trianon-ellenes plakátot tervezhettek a tanulók, a következőn kicsit összetettebb feladat várt rájuk: Reményik Sándor: Eredj, ha tudsz című versében kellett kiegészíteniük a hiányzó szavakat, majd a múzeum irredenta szobraival kapcsolatban kaptak kérdéseket, ezután a Trianoni békediktátum aláírása és az Országzászló mozgalom nevű termekben fejtettek meg feladványokat. A harmadik szakaszban szintén feladatsorokat kaptak, melyeknek megfejtéseit a földszinti kiállítások valamelyike rejtette: falvédőt, szobrot, képeket, idézeteket kellett keresgélniük a tárlatok között. A negyedik etapban a Trianon Múzeum saját kisfilmjét a Peti utazásai Nagy Magyarországon-t tekinthették meg. A tanulságos rövidfilm egy kisgyermek szemszögéből mutatja be a Diktátum aláírásnak következményeit. Az ötödik állomáson újabb feladatlap várta a diákokat. Ezek a feladatok kicsit nehezebbek voltak az előzőeknél, de a gyerekeknek ez nem okozott gondot, mivel a feladat helyszínéül a múzeum felszerelt foglalkoztató terme szolgált, így volt lehetőségük a kérdésekre a válaszokat az interneten megkeresniük.

Plusz feladatként a gyerekek értékelhették ezt a rendhagyó töriórát. Elmondásuk szerint érdekesek, játékosak voltak a feladatok, különösen tetszett nekik a kisfilm és a plakátkészítés; egyetlen negatívumként az idő rövidségét említették.

Viszlát „Kossuth lovagjai”! Viszlát „1. csoport”! Viszlát”Nyóccá”! Viszlát „Királyok csapata”! Viszlát „Várkatonák”!

Köszönjük, hogy itt voltatok, reméljük, még találkozunk!

H. J. 

Címkék: Múlt Jelen Jövő