Múzeumpedagógiai órák - rendhagyó történelem órák

A múzeumpedagógia segítségével a hozzánk látogatók csoportos foglalkozások során, játékos formában kerülnek kapcsolatba kiállításainkkal és a múzeummal. A múzeumpedagógiai foglalkozás az igényektől függően magába foglal tárlatvezetést, ismeretterjesztő előadást, interaktív tanórát és számítógépes játékot. A foglalkozások jellegét, formáját és mélységét a tanulók életkori sajátosságai és előképzettségük határozza meg.
A foglalkozások célja, hogy kézzelfoghatóvá, élményszerűvé tegyék az iskolákban tanultakat. Ezzel együtt a diákok elsajátítják azokat a készségeket és kompetenciákat, amelyek lehetővé teszik, hogy kiállításainkat akár most, vagy majdan felnőttként önállóan élvezzék és megértsék.

A trianoni békediktátum története: Interaktív foglalkozás a Trianon Múzeumban.
A foglalkozás részei:
A Trianon Múzeum által készített kisfilm, Peti utazásai Nagy Magyarországon megtekintése.
Előadás, mely magába foglalja Trianon előzményeit, a diktátum aláírását és következményeit, az irredenta harcokat, az ellenálló városok és katonák történeteit, valamint a visszacsatolás eseményeit
Játékos feladatok megoldása, a tanultak elmélyítésére
A foglalkozás időtartama: 45 perc
A múzeumpedagógiai foglalkozást 15 fő fölötti létszám esetén, két csoportra bontva tudjuk megtartani. Ebben az esetben, míg az egyik csoport tárlatvezetésen vesz részt, amely a Trianon Múzeum 22 kiállításának megtekintését, valamint játékos feladatokat tartalmaz, addig a másik csoport a választott foglalkozáson vesz részt. Így a múzeumpedagógiai foglalkozás időtartama 2*45 perc.
A Trianon Múzeumhoz kapcsolódó témakörök nem mutathatók be mindössze 20 percben, ezért ajánljuk tematikus óráinkat:

-"Utazások a Kárpát-medencében": Interaktív földrajzóra a múzeum által kiadott „Kárpát-medence útikönyv” és „A Kárpát-medence turisztikai útvonalai” térkép alapján.
Ajánlott életkor: 10-18 év.
Földrajzóránk keretén belül bemutatásra kerül öt nagy régiónk, ráadásként pedig Fiume és az un. Tengermellék. A tematikus fejezetek pedig igyekeznek kedvet csinálni a természeti, történelmi, vallási, művészeti értékek, emlékek, intézmények személyes felkereséséhez. A borvidékek, kávéházak, éttermek, fürdők, fesztiválok felsorolása mind a „változatosság gyönyörködtet” cicerói elv jegyében fogant. Kiadványaink átláthatóak, logikus szerkesztésűek, mentesek a hosszú „száraz” leírásoktól. Ezek után már bárki képes egy izgalmas egyedi útvonalat összeállítani akár egy vaktérképen is…

- „Magyar Golgota”: Magyarüldözés a Kárpát-medencében 1918-1948
Ajánlott életkor: 14-18 év
Előadásunk alatt a hallgatóság tájékoztatást kap azokról az atrocitásokról és diszkriminatív intézkedésekről, amelyek honfitársainkat érték mindkét világégést követően. Az eseményekről pontos adatokat, forrásokat és visszaemlékezéseket közlünk. Tárgyalásra kerülnek többek között az un. zsákmányvonatok és a vagonlakók helyzete, a Kassai kormányprogram és a Beneš-dekrétumok. Az első és a második világháború utáni, a magyarságot létalapjaiban megrengető történésekkel, az intézményesített hungarofóbia következményeivel két különálló kiállításunk is foglalkozik.

- „Nem! Nem! Soha!”: Történelem óra 
Ajánlott életkor: 8-18 év
PowerPoint vetítéssel egybekötött történelem óránkon a diákok,  láthatnak jó néhány egyszerű, de a korszakban meghatározó taneszközt, amik szervesen hozzátartoztak felmenőink diákkorának napi rutinjához. Eközben betekintést nyerhetnek egy korabeli tanóra- esetünkben magyar történelem óra- kereteibe és választ kaphatnak olyan kérdésekre, hogy hány napból állt egy iskolai hét, hogyan jutalmaztak és fegyelmeztek a tanítók és milyen lehetőségei voltak az elemi iskolát elhagyóknak.

A tematikus órákat főleg azoknak a csoportoknak ajánljuk, akik többször is ellátogatnak a múzeumba és meghallgatják mind az öt előadást. Ugyanakkor ajánljuk külön-külön is, az iskolai tanórák kiegészítésére.

Címkék: