"Semmi lázadás. De semmit sem engedni."

Diákok avatták fel a Trianon Múzeum egyedülálló szabadulószobáját

Rendhagyó módon, az osztálykirándulások szempontjából kiemelt időszakhoz igazodva avatta fel hivatalosan újgenerációs, tematikus történelmi szabadulószobáját a Trianon Múzeum. A szezonnyitó ünnepi eseményen középiskolás diákok, az idővel és egymással versenyezve küzdötték magukat át három elátkozott szobán, találták meg a kijutás kulcsait, gyűjtötték össze a magyar szív összetört darabjait, és szabadultak ki végül Trianon börtönéből.

A veszprémi Vetési Albert Gimnázium, a balatonfüredi Lóczy Lajos Gimnázium, a zirci III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola, a székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium és a várpalotai Thuri György Gimnázium diákjai alkotta csapatok hatalmas lelkesedéssel, egymást váltva indultak neki a kalandnak, hogy a velük együtt izguló játékmesterek, azaz a múzeum munkatársai – Kurilla Benjámin, Fischer Gergely és Nagy Renáta – kíséretében és szükség szerinti apró segítségével „megváltoztassák a történelmet.”

Akik sikeresen megoldották a nyomozós játék feladatait, a többi csapatra várva bejárhatták a múzeum valamennyi tárlatát, játszhattak a Trianon Játékteremben és a Tárgysimogatóban azokkal a diákokkal is találkozhattak, akik a Határtalanul program keretében éppen ezen a napon látogatták meg intézményünket és vettek részt múzeumpedagógiai foglalkozásainkon.

A játékot követően került sor az ünnepélyes átadóra, melyet a Várpalotai Zeneiskola nívódíjas TaBaNa triójának előadása színesített. A trió tagjai: Tamás Olívia, Balogh Panna, Nagy András Miklós. Felkészítő tanárok: Gáspárné Kormos Szabina és Tósokiné Török Viktória.

Ezt követően Dr. Czuczor Gergely, a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnökségi tagja szólt a fiatalokhoz és a jelenlévő vendégekhez.

Dr. Czuczor Gergely beszédében felidézte a történelmi Magyarország szétszakításának 104 évvel ezelőtti pillanatait. „Ezt a szomorú történelmi tényt gyakorló történelemtanárként nehéz szívvel tanítjuk az iskolában. Oktatjuk a száraz tényeket, adatsorokat, a szereplők nevét, de belebotlunk abba a nehézségbe, hogy ezt a valódi nemzeti tragédiát miként jelenítsük meg gyermekeinknek. Hogyan tegyük átélhetővé a fiatal generációk számára a magyarság és Magyarország brutális megcsonkítását? Történelemtanárként, történészként bátran állíthatom, hogy nagy segítséget jelent a történelmi események megértéséhez, megtanulásához, az ezekből levonható következtetések szemléltetéséhez a Trianon Múzeum” – mondta beszédében Czuczor Gergely, aki úgy vélte, a 21. századi diákság számára is befogadható nyelvezettel megalkotott tárlatok, az interaktív, diákokat is megmozgató kiállítási elemek a kevésbé érdeklődő gyermekeket is megfogják, így ajánlhatók az általános iskolák felső tagozatosai, illetve középiskolás diákcsoportok számára.

A szabadulószobáról szólva elmondta: a legmodernebb pedagógiai módszertanon alapuló attrakció valódi élményt és érzelmi keretet ad az ide látogatóknak. Olyan szívhez szóló élményt, ami hozzájárul ahhoz a pedagógiai célhoz, hogy a különböző kalandokon csapatként résztvevő diákokban és látogatókban hosszabb távon is megmaradjanak, beépüljenek a Trianon Múzeumban látott, a magyar nemzet összetartozását elmélyíteni igyekvő kiállítás képei, hangjai, hangulati elemei. „Túlzás nélkül állíthatom tehát, hogy ez az új pedagógiai eszköz tovább növeli a Kárpát-medencei jelentőségű kiállítóhelyként számon tartott Trianon Múzeum vonzerejét” – mondta a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnökségi tagja.

A köszöntő szavakat követően Apor Attila, a Trianon Múzeum szakmai vezetője hirdetett eredményt, és adta át valamennyi résztvevő diáknak a Trianon Múzeum ajándékcsomagját.

A vetélkedő nyertese – a Vetési Albert Gimnázium csapata – mindössze 29 perc alatt teljesítette a feladatokat, és jutott ki a szabadulószobából. Kós Dávid, Nagy Nándor, Tósoki Noel és Lakatos Benedek Kende egész iskolájuk számára is jutalmat nyertek: a veszprémi oktatási intézmény valamennyi osztálya év végéig ingyenesen látogathatja meg intézményünket.

Mert a Trianon Múzeum azt szeretné, hogy a Kárpát-medencében valamennyi magyar diák – Magyarországon, Erdélyben, Felvidéken, Kárpátalján, Délvidéken és az Őrvidéken – iskolás évei alatt legalább egyszer eljuthasson a magyar identitás megformálásának és megerősítésének megkerülhetetlen helyszínére, a Trianon Múzeumba. A Trianon Múzeum és a hozzá tartozó Nagy-Magyarország Park fiatalos, minden elemében korszerű és garantáltan izgalmas utazást ígér a Kárpát-medence nagyszerű világában, valamennyi iskolás korosztálynak – az alsó tagozatosoktól az érettségizőkig – hasznos programokat kínálva: számítógépes projektek, animációk, filmek, makettek, saját fejlesztésű játékok, kerékpáros kirándulások, bakonyi terepjárós utazás, történelmi gyalogtúra, dézsafürdőzés, vetélkedők, koncertek, valamint minden esetben szakszerű múzeumpedagógiai foglalkozások várják a Trianon Múzeumba látogató diákokat.

És hogy milyen egyedülálló élményre számíthatnak a szabadulószobában?

1920-at írunk, és a világ magyarsága lélegzet-visszafojtva várja a trianoni békeszerződés aláírását. A játékosok, mint a nemzet titkos küldöttei, egy utolsó esélyt kapnak arra, hogy megakadályozzák az ezeréves Magyarország szétszakítását. Végig kell küzdeniük magukat három elátkozott szobán, meg kell találniuk a kijutás kulcsait, és közben össze kell gyűjteniük táskájukba a magyar szív összetört darabjait. Ezt követően, ha be tudnak jutni az Utolsó Szobába is, és összefogva, közösen össze tudják illeszteni újra a Magyar Szívet, megtörik az átok, teljesítik a titkos küldetést, megmentik Magyarországot és kiszabadulnak Trianon börtönéből. Az idő természetesen a játékosok ellen dolgozik. Vajon sikerül-e megváltoztatniuk a történelmet, mielőtt túl késő lenne?

A Múzeum élményszerű bemutatásának új eszközét természetesen nem csak az iskolás csoportoknak, de baráti társaságoknak, családoknak egyaránt ajánljuk.

Időpontfoglalás a szabadulastrianonbol@trianonmuzeum.hu címen, vagy a 06 70 365 1920 telefonszámon.

Címkék: