Teljesen újszerű és eddig egyedülálló kiállítási és programcsomag összeállítását tervezi a Múzeum a Kárpát-medencei borászati tradícióinak népszerűsítése és megismertetése céljából.
Magyarországon – mely a 20. század elején borászati nagyhatalomnak számított – a mai napig fellelhetők, megízlelhetők és átélhetők azok az élmények, melyeket az ezen a tájon termő szőlő és az itt készülő páratlan bor sajátosan szép és magyar minőségében képvisel. Hittel és meggyőződéssel valljuk, hogy az általunk tervezett, komplex, Első Magyar Borszínház-projekt fontos küldetést vállalhat a magyar borászat, és ezzel Magyarország népszerűsítésében.
Tartalom és forma találkozása ez az újszerű köntösbe öltöztetett, valódi íz- és lelki élményt jelentő programcsomag. Az Első Magyar Borszínház a világon eddig nem ismert, új produktum, melynek legfontosabb elemei közé tartozik egy, a magyar szőlészet és borászat tradícióit bemutató, készülőben lévő bortörténeti monográfia, valamint két, már létrejött kiállítás.
A „Végül is ketten maradnak, Isten és a bor” című mobilkiállítás képes és szöveges tablókon mutatja be a Kárpát-medence történelmi borvidékeit, az 1875 és az 1920 közötti korszak szőlészeti-borászati viszonyait. A 23 db, nagyméretű tablón szereplő szövegek a magyar borászat történetének pontos, rövid és szabatos summázatát adják. A leírásokat a magyar borászat produktumaként megszületett archív dokumentumok (borcímkék, régi fényképfelvételek, rajzok) kísérik. Magyarországon eddig nem született ilyen jellegű, a Kárpát-medence borvidékeit és borászati tradícióit bemutató történeti-szakmai leírás, mely rövid és közérthető formában népszerűsíti hazánk borkultúráját.
A bortörténeti tablók mellett a Trianon Múzeum fejlesztésében és megrendelésére készült el az Első Magyar Borszínház alapját képező, egyedülálló, mobil kiállítási installáció, mely a 20. század elejének Magyarországára jellemző borászattal kapcsolatos helyszíneket és tárgyakat vonultatja fel. Az installáció egyszerre múzeumi tárgy és élő borkóstolási helyszín. A látogatók ugyanis betekinthetnek egy magyar présház, egy 20. század eleji nagypolgári szalon és egy borozó mindennapjaiba, megfoghatják és kipróbálhatják az itt látható borászati tárgyakat és eszközöket. Majd helyet foglalva a borozóban, cigánymuzsika kíséretében kóstolhatják végig a Kárpát-medence tájegységeinek különleges borait.
Az installációt élő zene, bordalokat tartalmazó Cd-lemez, valamint a 20. század elejének finom húrú magyar irodalmából és költészetéből származó versek és prózák kiadványa kísérné. A projektben tervezett bormarketing részeként már készülőben vannak a Trianon Múzeum boros díszdobozai, melyekben a Kárpát-medence bortermő tájainak egy-egy borkülönlegessége kapna helyet. A borok nemcsak a kiállítás részeként, hanem megrendelhető ajándékcsomagként, sőt egy borismereti társasjáték elemeiként is szerepelnének. A díszdobozok képi világán, és a bennük található, válogatott italokon keresztül a régi Magyarország kifinomult és értékeket hordozó borkultúrája és filozófiája jelenik meg.
A komplex bortörténeti ismereteket hordozó és a minden érzékszervet megmozgató, élménygazdag programcsomaggal célunk, hogy a világ és a Kárpát-medence borfogyasztó közönsége a magyar értékek közvetítésével újra megismerje és megszeresse azt a csodát, amit a magyar bor jelent.